Rozmiar: 640 bajtów
  STRONA GŁÓWNA

STRONA GŁÓWNA
PAPIER DO AKWARELI
SKLEP
GALERIE
O ARTYŚCIE
FILMY O MALOWANIU
"TWÓRCZOŚĆ
FILMOWA I MUZYCZNA"
KONTAKT

   Poszukiwanie najlepszego papieru to przypadłość każdego prawdziwego akwarelisty. Zdarzyło mi się już malować na przeróżnych materiałach. Oczywiście nie jestem w stanie przetestować wszystkiego co jest dostępne na rynku ale czasami wpada w nasze ręce papier, na którym szczególnie przyjemnie się maluje a otrzymane efekty mile nas zaskakują. Właśnie o takich papierach tu będzie mowa.

Da Capo

   Podstawowe cechy papieru zostały już opisane na stronie sklepu internetowego. Uzupełnię tylko, że papier robi wrażenie dużo grubszego niż wskazywałaby na to gramatura. Dzięki temu malując na mniejszych formatach nie wymaga specjalnych zabiegów jeśli chodzi o napinanie. Większy format można przed malowaniem namoczyć i przymocować do deski . Papier jest wyjątkowo stabilny i pod tym względem zachowuje się znakomicie.
   Zamieszczone poniżej przykłady przemówią lepiej niż słowa. Prezentowane akwarele to pierwszy mój kontakt z tym papierem. Muszę z satysfakcją przyznać, że są to jedne z bardziej udanych moich prac. Trudno powiedzieć, czy jest to zasługa akwarelisty czy papieru. Jedno jest pewne - papier wspaniale współpracuje. Jeśli coś się nie udaje, przyczyny trzeba szukać po stronie malarza, raczej nie po stronie papieru.

Esparto

   Na początku mojej drogi, za czasów PRL w sklepach z materiałami dla plastyków sprzedawany był papier firmy Schoeller o nazwie jeśli dobrze pamiętam "Parole". Potem już za czasów wolnego rynku papier ów był nie do zdobycia. I oto, ku wielkiej mojej radości pojawił się Esparto. Bardzo przypomina ów legendarny papier z PRL.
   Cechą, która go szczególnie wyróżnia spośród innych papierów, nawet tych renomowanych firm to jedyna w swoim rodzaju faktura. Na ogół faktury większości papierów są tłoczone maszynowo co powoduje, że wyglądają zbyt regularnie i mało wiarygodnie. W przypadku esparto mamy do czynienia z czymś zupełnie odmiennym: z niezwykle dekoracyjną, nieregularną i bezwzględnie naturalną (nie maszynową) strukturą powierzchni papieru. Niech zaświadczą o tym załączone poniższe przykłady.

   Różnice pomiędzy Da Capo a Esparto są odczuwalne co do sposobu rozlewania się farby i np. odwzorowania koloru. Jednak w niczym sobie nie ustępują, za to znakomicie się uzupełniają o czym najlepiej przekonać się osobiście.

Uwaga: O efekcie naszej pracy, oprócz oczywiście naszych umiejętności i papieru decydują również pędzle i farby ale to już inny temat.

Porada: Aktualnie papier sprzedawany jest w blokach, w których kartki sklejone są tylko na jednym boku. Aby ułatwić sobie pracę, za pomocą kleju stolarskiego, pod naciskiem listwy skleiłem pozostałe boki (na jednym zostawiłem ok. 2 cm na nóż). Blok staje się bardziej zwarty a kartka po wyschnięciu akwareli jest zdecydowanie równiejsza.
   Jeśli ktoś chce aby papier był bardziej naprężony może skorzystać z metody mocowania boków do drewnianej deski zszywkami w odstępach co 5 cm. Przed przybiciem papier należy mocno zwilżyć np. spryskiwaczem. Przy pomocy takiego mocowania namalowałem dziesiątki akwarel a wszystkie po wyschnięciu były równe jak blacha.
   Oczywiście oba rodzaje papieru są dostępne w sklepie "Papier do akwareli".

Da Capo - Pies i szopa, akwarela 2016

Da Capo - fragment, akwarela 2016

Da Capo - fragment, akwarela 2016

Da Capo - fragment, akwarela 2016

Da Capo - Ruina kamienicy w Chełmsku Śl., akwarela 2016

Da Capo - Duch kamieniołomu, Wojcieszów, akwarela 2016

Esparto - fragment, akwarela 2016

Esparto - fragment, akwarela 2016

Esparto - fragment, akwarela 2016

Esparto - fragment, akwarela 2016

Esparto - Dziki Potok, akwarela 2016

Rozmiar: 154412 bajtów

Esparto - Leśna droga, wieczór, akwarela 2016

 
Copyright © 2016 - Leszek Legut